Tuesday, November 07, 2006

Machinima ماشینیما، شیوه ای سریع در پویانمایی

An introduction to Machinima

پیشدرآمد

در زبان ما اسم ثابتی برای فیلمهای انیمیشن Animation وجودندارد. مردم می گویند کارتون، سینمایی ها می گفتند نقاشی متحرک و متحرکسازی، حالا می گویند پویانمایی. از پیش از انقلاب، هنرمندانی که با حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فیلمهای نقاشی متحرک می ساختند، جنبشی منسجم را در متحرکسازی ِ ایران پایه گذاری کردند. در سالهای بعد از انقلاب، تلویزیون، ارشاد و حوزه ی هنری هم بخش های پویانمایی خود را فعال ساختند و چند شرکت خصوصی از جمله جوزان فیلم نیز پروژه های بزرگی را سامان دادند. اما سرعت نوآوریها در بخش فناوری ِ پویانمایی و نیز هجوم کارتونهای روز جهان به بازار داخلی به حدی بود که تولیدات ایرانی نتوانستند بر اساس یک روند رو به رشد فراتر از تلویزیون و در سینماهای ایران خودنمایی چندانی بکنند چه رسد به بازار جهانی.

حال با اینکه شمارِ دانشجویان پویا نمایی در ایران بسیار افزایش یافته و کارشناسانِ وارد به برنامه های پیچیده ی کامپیوتری نیز کم نیستند، باز بعید به نظر می رسد به زودی شاهد جنبش تازه ای در این رشته باشیم، چون بسترهای حرفه ای، اقتصادی و محتواییِ آن، همپای جهانِ امروز رشد نمی کند و بده بستان کافی نیز با پیشروان این صنعت وجود ندارد. ماشینیما شاید یکی از راههای خروج از این وضعیت باشد.

ماشینیما

جشنواره ی پویانمایی هلند که دارای بخش های بسیار متنوعی بود، دو روز پیش پایان یافت. برای اطلاع از این برنامه ها و اسامی فیلمهای برنده می توانید سری به سایت جشنواره بزنید. (در ایران نیز هر دوسال یکبار، جشنواره ی پویانمایی به شکلی محدودتر برگزار می شود). یکی از بخشهای مسابقه جشنواره امسال در هلند، ماشینیما Machinima بود که شرکت کنندگان در آن می باید در هفت روز یک فیلم پویانمای کوتاه را تولید کنند. (فینالیست های این بخش جشنواره را اینجا ببینید)


ماشینیما ترکیبی ست از کلمه های cinema، machine و animation. منظور از آن شاخه ای از پویانمایی ست که در آن با استفاده از نرم افزارهای ویژه یِ تولیدِ بازی های کامپیوتری، به روشی ساده تر و در زمانی بسیار کوتاه می توان فیلمی پویانمایی شده را تولید کرد. شخصیت ها در محیطی سه بعدی و در زمان واقعی خلق و پردازش می شوند. برنامه های مورد استفاده Quake ،Halo و Half-life هستند. این شیوه ی پویانمایی در فیلمهایی مانند جنگ ستارگان، ارباب حلقه ها و تروی نیز به کار رفته است تا خلقِ انبوهی از صحنه ها و شخصیت های پویانمایی و نیز تلفیق آنها با صحنه های واقعی را که به همسازی های پیچیده نیازدارد، تسریع کند. ماشینیما در واقع نقطه ی تلاقی هنرهای دیداری، فن آوریِ بازیسازی و سینماست. سرعت تولید در آن به اندازه ای ست که این امکان را فراهم می آورد تا متحرکسازان واردِ عرصه های خبری و زودگذر نیز بشوند.

.

دیگر نمونه ها

یکی از برنامه های پربیننده ی تلویزیون هلند، میان برنامه ای طنزآلود نیز در دلِ خود دارد، به نام "کافه دنیا" که به روش ماشینیما تولید می شود. فضای این کافه، همراه با ده دوازده شخصیتِ ثابت و متغییرِ فرهنگی، سیاسی و رسانه ای هلند، بصورت سه بعدی از پیش طراحی شده است و شکل و شمایل و حرکاتشان هم به شخصیتهای بازیهای رایانه ای می ماند. هر دو سه روز یکبار براساسِ اخبار و تحولاتِ جاری، بگو مگوها و ماجراهای هجوگونه ی تازه ای بین شخصیت های حاضر در این کافه اتفاق می افتد. (نمونه: جام جهانی)


معروف ترین نمونه ی ایرانیِ ماشینیما، آگهی های آموزشیِ راهنمایی و رانندگی است که از تلویزیون پخش می شوند و شخصیتِ سیا در آن شهرت فراوانی دارد. (نمونه ی این آگهی ها)


[تصویر بالا گروه سازنده ی آگهی ها را همراه با شخصیت ها نشان می دهد]


چشم انداز

ماشینیما یا تولیدِ ماشینیِ فیلمهای انیمیشن، ممکن است در کشورهایی مثل ایران بتواند علاوه بر نیازهای روزمره و تبلیغاتی، در تولید آثار داستانی و جدی تر نیز راهگشای متحرکسازانی باشد که از فقدانِ یک اقتصاد پویا در این رشته رنج می برند. البته بسیاری از انیماتورهایی که هدفشان آفرینشِ فضایی یکه و سبکمند است، شاید همسانی های ماشینوار در الگوهای گرافیکی و حرکتیِ موجود در تکنیکِ ماشینیما را نپسندند و یا با دنیای پیچیده ی این نرم افزارها بیگانه باشند. اما فیلمهای بسیاری نیز با روش ماشینیما ساخته شده اند که دارای ارزشهای هنری هستند و کمتر بر بازنمایی واقعیت تأکید می کنند.


دو سایت مرجع

برای آشنایی بیشتر با موضوع، سری به سایت های زیر بزنید و اگر اینترنت پرسرعت و نمایشگر Quicktime دارید، نمونه ها را هم می توانید ببینید: machinima.com - machinima.org

No comments: