Sunday, January 28, 2007

چهار فیلم: گدار - میخالکف - ییمو - شابرول

دو سه چیزی که از او می دانم
*****
ژان لوک گدار
Deux ou trois choses que je sais d’elle
Jean-Luc Godard

این فیلم از کارهای به شدت تجربیِ ژان لوک گدار است و سبکی آزاد و بیانی یکسر خطابه ای دارد، یعنی بازیگران و کارگردان مدام با تماشاگر و با خود و حتا با فیلم و با محیط در گفتمان و پرسش و پاسخ هستند (گدار فقط صدایش شنیده می شود). اگر شگردهای بیگانه سازی در آثار پیشینِ گدار تماشاگر را گاه و بیگاه از توهم دنیای خیالیِ فیلم بیرون می آوردند تا تلنگری به او بزنند که دارد یک فیلم می بینید، در این فیلم که سراسر بیگانه سازی است فقط برای لحظه هایی کوتاه فرصت دارید تا خود را به دنیای داستان بسپارید تا شاید فراموش کنید که دارید یک فیلم می بینید.


این فیلم در همان سالی ساخته شده که گدار « ویک اِند » یا « آخر هفته » را ساخت (1967)، اما این یکی از نظر غنای سینمایی به ویکِند نمی رسد، هرچند بعضی ها می گویند « دو سه چیزی که از او می دانم »، کشف دوباره ی سینماست. این سخن چندان بیجا نیست. اما از دید من این فیلم نمونه ی تکامل یافته ی گونه ای نو در سینماست که می توان اسمش را « فیلم-مقاله » یا گفتار فیلمیک گذاشت. سبکی جدلی که گدار به کمک آن دریافت اش را از ماهیت روسپی وار زندگی مدرن در حواشی پاریس بیان می کند و اینکه چطور آدمها در سایه ی تجاوزگری های سرمایه داری نوین دارند به پوچی و واماندگی می رسند.


گدار در این فیلم بیش از فیلمهای دیگری که از او دیده ام نشانه شناسی سینمایی را وامی کاود و گسترش می دهد، تاجایی که آن را به یکی از درونمایه های بنیادین ِ فیلم بدل می سازد. بازیهایی که گدار با دستورزبان سینما می کند، گاه کشش اش بیش از خطابه های سیاسی - اجتماعی اوست، دست کم برای سینمادوستان چنین است. او عناصر آشنای روایی را تا جای ممکن حذف می کند یا به هم می ریزد تا از مرزهای کهنه گذر کند و به گونه ای آزادی روشنفکرانه در شکل، سبک و بیان برسد. هم از این روست که بسیاری او را انقلابی ترین سینماگر می دانند. قرینه های تاریخی، اجتماعی و سیاسی که بین آن دوران و این دوره وجوددارند نیز به این فیلم جذابیتی تازه می دهند. گویی جهان بعد از چهل سال هنوز درجا می زند.

.


پیرایشگر سیبری ***** / نیکیتا میخالکُف
The Barber of Siberia / Nikita Mikhalkov

پیرایشگر یا آرایشگر سیبری اسم دستگاهی قول آساست که یک مخترع وامانده ی آمریکایی در روسیه می خواهد بسازد تا با آن درختهای سیبری را به راحتی بشود قطع کرد: نمادِ تهدیدی که خواهد آمد. اما این فیلم داستانِ عشقی نافرجام است و نیز محملی برای بیان نوستالژیِ ملی گرایانه ی میخالکف (میخالکوف) نسبت به شکوه دوران تزاری. فیلمی که با صرف هزینه ی بسیار ساخته شده است و گوشه چشمی نیز به بازارهای فیلم در آمریکا و اروپا داشته است. به همین دلیل همه در فیلم با زنی آمریکایی که نقش محوری را برعهده دارد، به زبان انگلیسی صحبت می کنند و او روسی نمی داند.

میخالکف در سینمای روسیه به فلینی می ماند در سینمای ایتالیا. بیشتر فیلمهایش سرشار از هیجان، شوخ طبعی و شور زندگی اند، در حالی که رنج نهفته در پس آن را نیز مدام به رخ می کشند. اگر میخالکف به این داستان زیاد پر و بال نمی داد و به جای پرداختن به فر و شکوه روسی و کنایه زدن به آمریکایی های بی اصالت، بیشتر بر درونمایه ی دلدادگی و خودویرانگری و ماجراهای همان چهار، پنج شخصیت اصلی متمرکز می ماند، شاید فیلم منسجم تر و نافذتری ساخته بود. به هر حال میخالکف در این فیلم نیز سینماگری چیره دست است که صحنه هایی نیرومند خلق می کند و جلوه هایی از سینمای ناب.

یکی از بهترین آثار نیکیتا میخالکف، فیلم «سوخته از آفتاب» (Burnt by the Sun) است که در سال 94 فیلم برگزیده ی جشنواره ی کن شد و اسکار بهترین فیلم خارجی را نیز ربود.


ذرت سرخ *****

ژانگ ییمو
Red Sorghum /Hong gao liang

Zhang Yimou


ذرت سرخ یا ذرت زار سرخ را من سالها پیش در جشنواره ی فیلم فجر دیده بودم، زمانی که نه زیرنویس های انگلیسی را می توانستم دنبال کنم و نه درک چندانی از سینما داشتم. با این وجود این فیلم را فراموش نکرده بودم، هرچند چیز زیادی هم از آن به یادم نمانده بود، جز تصاویر غریبی از ذرت زار و دختری که می دوید. تا اینکه چندی پیش تلویزیون هلند آن را پخش کرد و تصاویر محو شده دوباره جان گرفتند.


فیلمبرداری درخشان این فیلم از شاخصه های اصلی آن است که باید روی پرده ی سینما دید. ژانگ ییمو پیش از اینکه ذرت سرخ را کارگردانی کند، فیلمبردار بود. او با نخستین ساخته اش جایزه ی اصلی جشنواره ی برلین را ربود و نام خود و بازیگر جوان فیلم، گُنگ لی را در سطح جهانی تثبیت کرد.

.

داستان ذرت سرخ مرا یاد فیلم خوبی از علی ژکان انداخت به نام « مادیان »، با بازیِ سوسن تسلیمی که دختر کم سن و سالش را به اجبار در ازای یک مادیان به مرد میانسالی می دهد. در این فیلم چینی هم پدری دختر جوانش را با یک الاغ عوض کرده است، اما بخت و غریزه سرنوشت این دختر را به گونه ای دیگر رقم می زند. آغاز، میان و پایان فیلم را رنگ سرخ به هم پیوند می دهد: کجاوه و پوشاک عروس جوان سرخ است و نوری که بر چهره اش تابیده شهوت زاست. شرابی که از ذرت سرخ می گیرند سرخ است و فصلهای عشق و زندگی را رنگین می کند. و خون آنان که با دشمن می ستیزند نیز سرخ است و ذرت زار را می پوشاند. آنگاه آسمان نیز به سرخی می گراید تا مرگ سرخ را به سوگ نشیند...


گذشته از این نمادگرایی ها، آنچه بیش از همه در این فیلم من را جلب کرد، غریزی بودنِ انگیزه ها، جبری بودن کردار شخصیت ها و بی زمان و مکان بودن داستان بود (صرفِ نظر از حضور ژاپنی ها در اواخر فیلم که به جنگ و دوره ی خاصی اشاره داشت). دیگر اینکه سبکِ کم و بیش نمادین فیلم و دنیای تجریدی آن در نهایت به این کنش های غریزی شکل و شمایلی انسانی می داد.


خویشاوندان نَسَبی *****

کلود شابرول

Blood Relatives / Claude Chabrol


این فیلم کارآگاهی- جنایی - خانوادگی تماشاگر را تا به آخر روی صندلی نگه می دارد تا بدانی قاتل کیست، اما در اجرای صحنه ها ضعف هایی دارد که از کلود شابرول بعید به نظر می رسد. شاید این اولین فیلم این فیلمساز فرانسوی با بازیگران و عوامل انگلیسی زبان بوده و این موضوع بر کیفیت کار او و پردازش میزانسن ها تاثیر منفی گذاشته، نمی دانم... اما ساختار فیلمنامه درست چیده شده و تکنیک های هیچکاکی نیز کم و بیش در حفظ تعلیق موثر عمل می کنند.


ایراد این نوع سینما این است که اگر عناصری که بافت یا گوشت و خون فیلم را تشکیل می دهند نحیف و کم جان باشند، آنوقت استخوان بندی فیلم می زند بیرون و مکانیکی بودن ساختار فیلم لو می رود. انگار توصیف من هم قدری جنایی شد...

نوشته ی رامین فراهانی

Wednesday, January 24, 2007

Song: Träume / Dreams

While watching the movie " Water drops on burning rocks", I heard the song Träume, sang in German by Françoise Hardy. This song touched me even more than the movie itself. Below you can play the song and read the lyrics. But first the videoclip of another top song of Françoise Hrady: Tous les garçons et les filles , which is lighter (also used in movies, like "The Dreamers" by Bertolucci).




Träume
Françoise Hardy / Album release 1970
Lyrics: Fred Weyrich / Music: Martin Böttcher




Träume, die bei Nacht entstehen
und am Tag vergehen
sind meistens garnicht wahr
weil sie unter den Millionen
unsrer Illusionen

geboren sind

Träume sind wie ferne Wolken
denen andre folgen
solang es Leben gibt
sag mir, sag wohin sie treiben
wo sie einmal bleiben
weiss nur der Wind

Wie ein Wunder ist die Welt
jeder Baum und jedes Feld
wie ein Wunder ist die Welt

Träume, die uns nichts bedeuten
sollte man beizeiten
mit andern Augen sehn
weil sie oftmals unser Denken
auf die Wege lenken
die wir dann gehn.

Dreams
English translation
by Rita Weis, Schwetzingen

Dreams that arise in the night

And fade in the day

Mostly aren’t true
Because like this among millions
Our illusions are born

Dreams are like far-off clouds
Which other follow
As long as there is live
Tell me, tell, where they drive to
Where they will once stay
Only the wind knows this

Like a wonder is the world
Each tree and each field
Like a wonder is the world

Dreams that don’t mean anything to us
we should see
With other eyes in time
‘cause they often lead our thinking
To those paths
Which we then follow.

Monday, January 22, 2007

Robert De Niro imitates officials

Check out this funny imitation of a US anti-terror spokesman by Robert De Niro. Enjoy the names of wanted terrorists. If not available, see it here: Google video

Saturday, January 20, 2007

Upcoming screenings of Jews of Iran 2007

The tomb of Esther and Mordecai in Hamedan, Iran
From the intro-scene of Jews of Iran by Ramin Farahani
.
My documentary about Jews in Iran will be shown more times in US, during Jewish film festivals in New York, Detroit and Houston, February and March 2007.

11th New York Sephardic Jewish Film Festival
Tuesday, February 6, 2007 / 6:30PM at the Center for Jewish History, NY
Additional screenings “Jews of Iran” during this festival:
Sunday, February 4 and Thursday February 8, 2007 at 7:30pm at the JCC in Manhattan

Details on other screenings will fallow as soon as I get them.
Buying the DVD of Jews of Iran is possible on this weblog. Please check out the top side bar for online purchase. A Scene Selection Menu has been included to the new version of this DVD.

Thursday, January 18, 2007

Storm تندباد

Pictures of today's storm in The Netherlands
تصاویری از تندباد درهلند، مربوط به امروز

West Coast / North See

Braassemermeer / Rijnsaterwoude
.

Photo: Dave Hoogeveen / Noordwijk

Wind Mill /Geffen

Amsterdam
.

A highway in The Netherlands

More weather pictures from Holland

Wednesday, January 17, 2007

a drawing and the snow

Hasti, a cyber friend from Tehran, emailed her recent work to me. The drawing looks very good for a young graphic student, specially because it is done on a big size drawing paper. But the photograph is less convincing; however I like it's emptiness and rawness.
It shows the street where their college is located, in the middle of nowhere actually, a small town not far away from Tehran I guess. Imagine how fun it could be to get there in such a snow!
.

Friday, January 12, 2007

Seen Movies

Ingrid Thulin in Cries and Whispers (Ingmar Bergman): obsessed with pain.

Few weeks ago I started to watch movies again, mostly on DVD, from different genres and times. Below a list of titles, in order of the impact they had on me. More details on cast, crew and story to find at movie sites. فیلمهایی که به تازگی دیده ام

Cries and whispers / Ingmar Bergman/فریادها و نجواها / اینگمار برگمن
The Human Stain / Robert Benton/ ننگ بشری / رابرت بنتون
Crash / Paul Haggis/ تصادف / پاول هَگیس
Coffee and Cigarettes / Jim Jarmusch / قهوه و سیگار / جیم جارموش

Cristiane F -

Wir Kinder vom Bahnhof Zoo

Uli Edel

کریستیانه اف

ما بچه های ایستگاه باغ وحش

اولی اِدل

.
The Virgin Suicides / Sofia Coppola / خودکشی باکره ها / سوفیا کاپولا
21 Garams / Alejandro Gonzalez Inarritu
بیست و یک گرم / آلخاندرو گونزالس ایناریتو
The Passenger / Michelangelo Antonioni /مسافر / میکل آنجلو آنتونیونی
House of Sand and Fog / Vadim Perelman /خانه ای از ماسه و مه / وادیم پرلمن
The Dreamers / Bernardo Bertolucci /رویابین ها / برناردو برتولوچی
Rumble Fish / Francis Ford Coppola /ماهی ستیزه جو / فرانسیس فورد کاپولا
River of no return / Otto Preminger /رودخانه ی بی بازگشت / اتو پرمینجر
همدلی با آقای ونگینس/ پارک چان ووک
Scarface / Brian De Palma / صورت زخمی / برایان دی پالما
Snatch / Guy Ritchie /قاپ زنی/ گای ریچی
Excellent Cadavers (Falcone) / Ricky Tongazzi /فالکُنه / ریکی تُنگاتزی

Monday, January 08, 2007

2006 Snapped by Dutch Photographers

The Silver Camera award, which is the main photography contest in the Netherlands, announced it's winners in different categories.
گزیده ای از عکسهای برنده در بخشهای گوناگون مسابقه ی سالانه ی عکاسی در هلند
White as a symbol of hope: horses surrounded by water / Photo: Laurens Aaij / Winner of Silver Camera 2006 / Best photo essay domestic news

African migrants arrive on Tenerife / Photo: Jasper Juinen / 3th prize foreign news photo essay

Clowns visit an elderly house / Photo: Arie Kievit / Best documentary photo essay

Leader of socialist party visits striking labor / Photo: Jean-Piere Jans / 3th single photo politic news

See all photo's here: De Zilveren Camera 2006

Tuesday, January 02, 2007

Pack of Lies (Galloway vs US-UK Iraq policy)

Now Saddam is dead - before the world could get a chance to hear his confessions about the bigger tyrants - it is good to recall what George Galloway, British MP, said to US senate (5/17/05), opposing the US-UK policy toward Iraq:


This video and other related parts on YouTube!