Thursday, May 24, 2007

راز هالیوود

یکی از دهها فیلم بررسی شده در کتاب راز هالیوود


متن زیر مقدمه ی کتابی ست به نام «راز هالیوود» که تازگی در هلند منتشر شده است و سرگرم ترجمه ی آن هستم. بنا دارم در آینده آن را در ایران به چاپ برسانم. (آگاهی از انتشار)
آنچه می خوانید برگردانِ اولیه است و هنوز ویراستاری نشده. پیشاپیش بگویم که راز هالیوود در این پیشگفتار برملا نمی شود.

در جستجوی راز

بعنوان یک نویسنده از کجا می دانی که داستان ات را درست می نویسی؟
در نقش یک بازیگر از کجا می دانی که صحنه ای را خوب بازی می کنی؟
بعنوانِ یک کارگردان از کجا مطمئن هستی که فیلمی را درست کارگردانی می کنی؟
چطور می شود فهمید چرا یک فیلم تأثیرگذار است و دیگری نیست؟

ما [دو نویسنده ی کتاب] با این پرسشها به هالیوود رفتیم.
می خواستیم از « راز هالیوود » سردربیاوریم.
چون با همه ی سختکوشی و تلاشی که برای
بهبودِ کیفیتِ کارمان به خرج می دادیم، باز نقصی در کار بود که برطرف نمی شد.

هیچ کتابی راه چاره را نشانِ ما نمی داد.
کتابهای فیلمنامه نویسی را در نظر بگیرید. پُر اند از توضیحات کلی و ابتدایی مانندِ «تعریفِ صحنه» یا «تشریح ساختار سه بخشی» [آغاز-میان-انجام]. اما درنهایت همه شان مبهم اند، به نحوی که کار مشخصی نمی شود با آنها کرد و راهگشا نیستند.

یک روز متوجه شدیم که هیچکدام از این کتابهای «چگونه سناریو بنویسیم» را فیلمنامه نویسهای موفق هالیوود ننوشته اند، بلکه کسانی آنها را نوشته اند که خود تا به حال حتا یک فیلمنامه ی عالی و به فروش رفته در کارنامه ی خود ندارند.

آیا مشکل در همین جاست؟
اینکه کتابهای «چگونه سناریو بنویسیم» را کسانی نوشته اند که بیرون گود ایستاده اند و هیچوقت موفق نبوده اند، ولی از بیرون دارند گمانه زنی می کنند که چطور باید نوشت؟

ما تصمیم گرفتیم به هالیوود برویم، سراغ ِ برجسته ترین خودی های موفق. در آنجا کشف کردیم که یک فرمول محرمانه وجود دارد که صدسال است از آن استفاده می شود.

این راز در هیچ کتابی بیان نشده است. فقط در حلقه ی کوچکی از خودی هایِ موفق هالیوود بطور شفاهی یا در جریان کار از فردی به دیگری منتقل می شود.
چرا؟

نویسنده ی «غریزه ی اصلی» و نویسنده ی «بیگانه» پاسخ به این سوآل را اینطور جمع بندی می کنند: چون هیچکس نمی خواهد رقیب اش را داناتر کند.

چون هرکس راز فرمول طلایی را بداند، ثروتی شگرف در اختیار خواهد داشت. هم ثروتی ذهنی، هم مادی.
بیخود نیست که فیلمهای این گروه کوچکِ خودی ها، میلیونها دلار درآمدسازی می کنند. تازه اسکار هم می برند.

به واسطه ی کسانی توانستیم یکی از این خودیهای کله گنده ی هالیوودی را ملاقات کنیم. او آزادانه درباره ی کارش سخن می گفت اما متأسفانه فقط شمه ی کوچکی از فرمول اش را افشا کرد.
چرا؟
چون نمی خواست رقیبان را آموزش دهد...

بعد از نزدیک به دوسال و دیدار با بیش از چهل کله گنده ی بسیار موفقِ هالیوود، توانستیم پرده از راز این فرمول موفق برداریم؛ فرمولی که تقریباً همه ی فیلمهای پربیننده ی هالیوودی در صدسال گذشته براساس آن ساخته شده اند.

زمان، پول و تلاش زیادی لازم بود، اما ارزش اش را داشت، چون این فرمول، هسته ی آن چیزی را که هر سینماگری باید بداند آشکار می سازد. از نویسنده، کارگردان و بازیگر گرفته تا هر کسی که بطور جدی به سینما علاقه مند است.

با سپاس فراوان از همه ی خودی های کله ی گنده ی هالیوودی که این فرمول موفقِ طلایی را ذره ذره برایمان بازگفتند. در آن زمان هنوز نمی دانستیم کتابی در این باره خواهیم نوشت. از اینرو نامی از آنها نمی بریم تا حریم شخصی شان را محترم شمرده باشیم. و به همین خاطر نیز تا جای ممکن از رمزها و نامگذاریهای آنها استفاده نمی کنیم و نامگذاریِ خود را بکار می بریم.

به راز هالیوود خوش آمدید...

Thursday, May 10, 2007

فیلم خشونتِ پلیس با یک دختر

تکه فیلمی کوتاه که با موبایل گرفته شده و به احتمال زیاد مربوط است به عملیات حجابگذاری (مبارزه با بدحجابی) در ایران.
دختری که از دست پلیس عاصی شده و نمی خواهد همراه آنها برود به نشانه اعتراض روسری خود را برمی دارد. دو مأمور مرد نیز راه را بر او سد می کنند و با مشت و لگد هل اش می دهند داخل خودرو.


Monday, May 07, 2007

دیازپام 10 - محسن نامجو

http://www.esnips.com/doc/542bf468-a772-4833-9bcf-f7d59c89a359/Diazpam10/?widget=flash_player_esnips_blueاین آهنگ و ترانه نیست

آواز و چکامه نیست.


عصیانِ صداست

و تکاپوی گریز...

ضربانِ تصویر

در وهمِ زیستن

و تقلای جان

در سنگلاخ جنون.


بشنوید دیازپام 10 را

با صدای محسن نامجو :


Mohsen Namjoo, Iranian singer and composer

هشدار: پیام پخش کننده ی بالا را برای دانلود این آهنگ نادیده بگیرید چون در نهایت یک برنامه را در کامپیوتر شما فعال می کند

متن دیازپام ده

-----------------

ببین دیازپام ده خورانده‌اند!

گذر گذر گذر گذر گذر گذر گذر (4)


از سه راه آذری گذر از حدود سروری گذر

از پیاز و جعفری گذر از شراب خانگی گذر از سه راه آذری گذر
ز کار و بار و یار و دل بر گذر (2)

دود سیگار را بگیر به عرش رو

فرش زیر پای را فروش

ز سر ز همسر گذر ز مادر گذر زما زما زما در گذر
دود سیگار را ببین برو بمیر

زیر پای را ببین زجان گذر زجان ز خانمان گذر
عر بزن!
کوبه‌ی سفالی‌ات بر در بزن

گشوده شد چو در ز در گذر
ز کار و بار و یار و حال و فال و دلبر گذر (2)


جسم خود سه راه آذری ببر

برون نیا شمال شهر را بکُش بکَش به دشت آمپول و ساقیان و در گذر
ز سر ز همسر ز مادر گذر

تیغ و رگ ز جمجمه طپانچه بگذران

بر آزردگی خود کمانچه بگذران

زجان گذر زجان ز خانمان ز جان زجان ز خانمان گذر
گذر گذر گذر گذر گذر گذر گذر (2)
ببین چگونه جان مشوش است عدد بده

ببین شهید شد برادرت عدد بده

ببین که نیستی عدد نود بده

ز صد گذر
ببین ببین ببین ببین ببین ببین ببین (2)

دلت به انتظار چشمهاست عدد بده

دلت به انتظار چشمهاست ببین جهان چگونه کرده است راست
نرو به زیر کار و بار دلبران گران نرو نرو نرو به زیر کار و بار دلبران گران

خزان شدی و سست و زرد از کران تا کران

دلت چه شد دلت چه شد به باد رفت

تمام ایده ها و آرزو ز یاد رفت
چست و چابکی چنین که خشم در دهی ز جان گذر زجان زخانمان گذر
گذر گذر گذر گذر گذر گذر گذر (2)


برو ونک به گوشه‌ای نشین و ساز زن برو چنان به زیر آواز زن
دد بشو بشو تهمتن و ز هفت خان گذر

دد بشو دد بشو دد بشو

بشو تهمتن و ز هفت خان گذر
تیغ و رگ ز جمجمه طپانچه بگذران

بر آزردگی خود کمانچه بگذران
ببین ببین ببین ببین ببین ببین ببین (3)


ببین دیازپام ده خورانده‌اند خلق را

ببین چگونه کرده‌اند مد ریای دلق را

ببین چگونه بشکنند جای شیشه طلق را

ببین چگونه پول می دهیم نفت و آب و برق را

ببین احاطه کرده است عدد فکر خلق را


مچاله شو به جوی آب شو روان عدد بده

زباله شو به گوشه ای غمین هزارساله شو عدد بده
این قرار عاشقانه را عدد بده

شور و حال عارفانه را عدد بده
رو جهان بیکرانه را سند بزن

روی رود روی رود روی رود روی رود تشنگی‌ات سد بزن

عدد عدد عدد عدد عدد عدد عدد بده (4)
چه مانده است در برت فقط ندای ماندولین

چه مانده است در کفت فقط سرنگ انسولین

انسولین و واسکازین و وازلین و واجبین و جالبین و زاهدین و صاحبین و مومنین
گذر گذر گذر گذر گذر گذر گذر (2)

آی مرد سامری خفن شدی

در سه راه آذری کفن شدی

ای نماد بی‌کسی ز پیچ و تاب این زمانه

چون چلانده‌اند و تو رسن شدی
گذر گذر گذر گذر گذر گذر گذر (4)

-------------------------
لینکهای مرتبط:

محسن نامجو [دانلود]
عقاید نوکانتی باصدای محسن نامجو [+]
زیرزمینی‌ها [متن کامل]

هستی از ما آلت خورده [متن کامل]
محسن نامجو یاغی موسیقی ایران [متن کامل]: